מעשנות הפלט הפכו ללהיט חם בישראל חובבת הבשרים והמעדנים הצלויים וגורמות הנאה רבה למי שהפך את עישון הבשר לתחביב. המעשנת מאפשרת להכין מגוון רחב מאד של דגים, בשרים וירקות לצורך הכנת סלטים, מנות עיקריות, תוספות, חטיפים לנישנוש בין ארוחות עם בירה צוננת ומילוי לכריכים חמים וטעימים. מעשנת פלט יכולה לשמש לכם גם כתנור אפיה בו תוכלו לאפות גם עוגות, פשטידות ואפילו פיצות ולאפות. המגוון הקולינרי שאותו תוכלו להכין עם מעשנת פלט הינה גדולה מאד, אך אם הסתקרנתם כיצד היא פועלת, כדאי שתקראו את המדריך הבא המסביר איך עובדות מעשנות פלט.

 

ההיסטוריה של מעשנות הבשרים 

עישון בשרים ליווה את האנושות משחר ההיסטוריה, בזכות היכולת לעשן בשר מעל מדורה פתוחה או באמצעות תנורי אבן מיוחדים איפשרה לאדם להשתחרר מכבלי הגבלות הטריות של בשר, דגים וירקות אשר מתקלקלים בתוך ימים ספורים ואפילו תוך שעות אם הם לא מצופים מיד במלח או בקרח. הבשר המיובש והמעושן יכול היה להחזיק מעמד שבועות רבים מבלי לאבד מטריותו, ואיפשר נדידה הרחק מעבר לאזורי הציד והדייג כדי לחקור סביבות חדשות מבלי לרעוב, ולעבור ימי חורף קשים ללא מזון זמין וטרי. עד עצם היום הזה אנשים רבים מסביב לעולם אוהבים לאכול מעדני בשר מיובש הן כחטיף לצד הבירה והן כמזון המוגש לשולחן. שיטות העישון השונות השתכללו במרוצת השנים עד שכיום כל אדם יכול לעשן בשרים ומעדנים נוספים במרפסת או בחצר ביתו. ביניהם ניתן למצוא את הדגים המעושנים, הנקניקים, הגבינות המעושנות ונתחי בשר מעושנים שמהם ניתן לפרוס פרוסות ולאכול כמנה עיקרית, כנשנוש לפני האוכל או ככריך בשר חם. מעשנות הפלט התקבלו בישראל בחמימות רבה ורבים כיום הפכו את עישון הבשר לתחביב טעים ומזין. ניתן לעשן כמעט כל דבר, החל מבשרים כגון דגים, עופות, נתחי בקר ועוד, וכלה בירקות. 

 

מעשנת אופקית או מעשנת אנכית?

בעולם המעשנות קיימים שני סוגים של מעשנות, אופקית ואנכית:

 

איך עובדות מעשנות הפלט?

מעשנות הפלט משתנות מדגם לדגם במבנה החיצוני, אך לכולן יש את אותו הפטנט – מיכל של שבבי עץ מצד אחד, גוף לוהט להנחת נתחי הבשרים וארובה לפליטת העשן. חשוב לציין כי המעשנת צריכה לעמוד במקום מאוורר היטב ובאויר הפתוח כגון מרפסת גדולה או חצר, וכי יש לצפות לניחוח מעושן ייחודי אשר יבקע ממנה בזמן שהיא עובדת. שבבי העץ עצמם הינם תורה שלמה בפני עצמה, יש עשרות סוגים של שבבי עץ בטעמים וניחוחות שונים, וכדאי להתנסות במספר סוגים כדי לגלות מהו הטעם המועדף עליכם. בשום פנים ואופן אין להכניס למעשנת גזם טרי, עלים או ענפים שנשרו לכם בגינה. עץ טרי ולא מעובד מכיל רעלים ואפילו שרידים של חומרי הדברה, אתם ממש לא צריכים את זה באוכל שלכם. הקפידו להשתמש אך ורק בשבבי עץ למעשנת, יש גם כמה חברות ישראליות שמייצרות אותם בארץ וניתן להזמינם בקלות דרך האינטרנט או לרכוש בחנות. כך עובדת מעשנת הפלט:

  1. שלב ראשון: הזנת שבבי העץ – השלב הראשון יהיה הזנת המעשנת בשבבי עץ במיכל המיועד לכך. במיכל יש ווסת הקובע כמה עץ צריכה המעשנת כדי להגיע לטמפרטורה שקבעתם לה, וכמה עץ היא צריכה כדי לשמר את הטמפרטורה לאורך זמן. 
  2. שלב שני: פעולת המאוורר – למעשנת יש מאוורר המווסת את כמות האויר הנכנסת ומזינה את האש. בדומה ליצורים חיים, אש זקוקה לאספקה קבועה ויציבה של חמצן כדי לבעור בנוסף לחומר הבעירה, ללא חמצן תגווע האש גם אם יש לה שפע של חומרי בעירה. המאוורר מאפשר לה להיזון על האויר הטרי כל זמן שאנחנו מבשלים. כשמדליקים את המאוורר על מלוא העוצמה, האש מתפרצת, וכשמחלישים אותו, האש נחלשת גם היא.
  3. שלב שלישי: הפעלת וסת הטמפרטורה – באמצעות וסת טמפרטורה אנו קובעים למעשנת לאיזו טמפרטורה היא צריכה להגיע ולשמור על החום באופן יציב עד שנכבה אותה. בדגמים מסויימים ישנה אפליקציה שבאמצעותה ניתן לשלוט בעוצמת החום, לקבל דיווחים ומעקב אחר התקדמות העישון ולקבל תמונת מצב עדכנית כל העת. 
  4. שלב רביעי: פליטת עשן – במהלך תהליך העישון מצטבר עשן רב בתוך קופסת העישון, כדי למנוע מהבשר לספוג כמות גדולה מדי שלו, יש לשחרר אותו בצורה מבוקרת. פליטת העשן הינה קטנה ומשתחררת בצורה הדרגתית, כך שלא תחושו בעשן סמיך וצורב בעיניים, אך בכל זאת לא רצוי לעמוד קרוב מדי למעשנת למשך זמן ממושך. 

 

עישון, צלייה ואפייה – הכל במוצר אחד 

מעשנת הפלט מאפשרת לכם לצלות כל דבר, החל מדגים, עופות, ירקות ובשרים, ולהכין מגוון עצום של מנות עיקריות, תוספות, מאפים ועוגות, מנות ראשונות וקינוחים, סלטים, מעדנים ואפילו חטיפים ונישנושים. הבשר המעושן טוב לאכילה למשך כשבוע ימים במקרר. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

0
    0
    עגלת הקניות
    עגלת הקניות שלך ריקה

    עדכון זמנים חשוב!

    ביום הזיכרון (13/05/24) הסניפים יהיו פתוחים עד השעה 16:00

     

    ביום העצמאות (14/05/24) הסניפים יהיו סגורים